صفحه آرایی- انتشارات اوراسیا

اهمیت صفحه آرایی

صفحه‌آرایی یکی از مهم ترین مراحل آماده‌سازی قبل از چاپ، به شمار می رود و تمامی تلاش‌های صاحبان اثر را، در قالبی اصولی و قاعده‌مند برای انتشار و ارائه عمومی، آماده می‌کند. البته بطور معمول تابع شیوه نامه ناشر می باشد.

در صفحه آرایی به تنظیم و یکپارچه‌سازی کلیه عناصر موجود در صفحه مانند قطع کاغذ و حاشیه صفحه، اندازه و نوع قلم (فونت) بدنه متن و عناوین، اصلاح نیم فاصله، پاراگراف بندی، تو رفتگی‌ها، فاصله خطوط، شماره صفحه، فصل‌بندی، فهرست نویسی، ترکیب‌بندی عناصر صفحه، تنظیم شماره اشکال، جداول و نمودارها، تنظیم رنگ، استفاده از عناصر فرمی و … پرداخته می‌شود.

صفحه‌آرایی، هنر چیدمان و ترکیب بندی محتوای متنی، تصاویر و سایر عناصر موجود در صفحه بطور اصولی و زیباشناختی در کنار هم، برای خوانش بهتر مطالب است.

مفاهیم کاربردی در صفحه آرایی

  • حروف چینی: در سنوات گذشته، چاپخانه‌ها با استفاده از کنار هم قرار دادن حروف فلزی، متن را ایجاد می‌کردند که این امر امروزه با پیشرفت تکنولوژی، با استفاده از نرم افزارها در رایانه انجام می‌شود.
  • ترکیب بندی: قرار گرفتن اجزاء مختلف درون صفحه در کنار هم و تشکیل یک «کل» واحد است. محل قرارگیری متن و تصویر درون صفحات بایستی در توازن و تعادلی با یکدیگر قرار بگیرند که حس مطلوبی به مخاطب القاء نماید.
  • فضای سفید: بعنوان مثال در هنگام شروع سرفصل‌ها یا بخش‌ها، از فضای سفید بیشتری بهره گرفته می‌شود.
  • شیوه نامه انتشارات: هر ناشر و یا نشریه‌ای، ملاحظات مصوب خود در خصوص نحوه و نوع نگارش کتاب یا مقالات را منتشر می‌نماید که رعایت این المان‌ها برای پدیدآورندگان جهت همکاری با آنان، الزام‌آور می باشد.

ابزار صفحه آرایی

در حال حاضر صفحه‌آرایی، توسط نرم‌افزارهای مایکروسافت ورد، ادوبی ایندیزاین و … انجام می‌شود که امکانات متنوعی را برای آماده‌سازی کتاب و نشریات، در اختیار قرار می‌دهند. در تنظیم عناصر متنی، فونت Font به عنوان مهم‌ترین عنصر محسوب می‌شود که در زبان فارسی استفاده از قلم‌های Nazanin، Lotus، Mitra و Zar رایج می‌باشد.

نحوه دریافت خدمات صفحه آرایی

انجام صفحه آرایی برای متونی که دارای پیچیدگی‌های همچون ترکیب واژگان فارسی و لاتین، دارای فرمول و … هستند، اقدامات صفحه‌آرایی بیشتری را به همراه دارند. ضمنا انجام یک یا دو مرحله ادیت بمنظور اعمال تغییرات، یک رویه معمول می‌باشد. البته صفحه آرایی حرفه ای که مطابقت کامل با نظر مشتری را داشته باشد نیز فراهم است که از تعرفه های مصوب انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تبعیت می‌کند.

صفحه آرایی ویژه کتاب، فصلنامه‌ها و نشریات