دریافت شناسه ارکید ORCID- انتشارات اوراسیا

معرفی شناسه بین‌المللی ارکید

شاید هنگام مطالعه مقالات، کتاب‌ها و رزومه افراد با عبارت ORCID مواجه شده باشید و این سوال برای شما پیش آمده باشد که شناسه بین‌المللی ارکید و کاربرد آن چیست؟

کد ORCID یا شناسه پژوهشگر و مشارکت‌کننده آزاد، شناسه‎ای است که بطور اختصاصی به یک پژوهشگر یا دانشمند تعلق می‌گیرد که معرف او و آثارش بوده و دارای قابلیت به روز رسانی آثار می‌باشد.

با قابلیت درج مواردی همچون: چاپ کتاب (تالیف، ترجمه، ویرایش کتاب و …)، چاپ مقاله (نگارش مقاله، ارزیابی مقاله و …)، سوابق تحصیلی، نوشتن پایان نامه ارشد، ارائه کنفرانس، سخنرانی، ثبت اختراع، کمک هزینه ها و …

شناسه ارکید ORCID یک شناسه بین‌المللی ۱۶ رقمی منحصر به فرد است که تولیدات یک پژوهشگر را در یکجا نمایش می‌دهد.

کاربرد شناسه ارکید

ایده اصلی در سال ۲۰۰۹.م توسط جمعی از پژوهشگران در آمریکا و کانادا، جهت رفع ابهام درباره نام‌های مشابه محققین بنا نهاده شد. در واقع ارکید یک شناسه ۱۶ رقمی منحصر به فرد است که کلیه تولیدات یک پژوهشگر را در یکجا نمایش می‌دهد. در این سرویس، نویسندگان پس از تکمیل اطلاعات تحصیلی، استخدامی و پژوهشی خود، به جای ارسال روزمه و حتی جستجو از پایگاه‌های استنادی مانند وب آو ساینس  و اسکوپوس از کد ORCID خود می‌توانند استفاده نمایند.

شناسه ارکید با ماهیت فعلی در سال ۲۰۱۲.م بطور رسمی شروع به ثبت نام محققین و ارائه کد به آنها  نمود. امروزه ارائه و کاربرد شناسه ارکید برای افراد یه هنگام اخذ پذیرش برای خدمات علمی، به یک ضرورت تبدیل شده است.

ساختار شناسه ارکید و نحوه عملکرد

ساختار شناسه ارکید و نحوه عملکرد آن به این صورت است که دارای دو بخش آدرس سایت ارکید و یک عدد ۱۶ رقمی می‌باشد که ارزیاب و مخاطب را به صفحه مختص پژوهشگر هدایت می‌کند. این شناسه شامل ۴ مجموعه ۴ رقمی است که با یک خط تیره از هم جدا می شوند و مطابق با استاندارد ISO-27729   توسط سرویس‌دهنده واگذار و به عنوان یک شناسه استاندارد بین المللی شناخته می‌شود.

نحوه دریافت شناسه ارکید

نحوه دریافت شناسه ارکید برای محققین در سراسر دنیا بدون محدودیت امکان‌پذیر و بواسطه سایت ارکید در دسترس می‌باشد.

دریافت شناسه بین‌المللی ارکید ORCID ویژه نویسندگان، مترجمین، پژوهشگران